از تحصیل در ترکیه چه می دانید؟

توسط hackplus
در اگهی
سپتامبر 7, 2019
1 دقیقه خواندن

از تحصیل در ترکیه چه می دانید

آیا به فکر تحصیل در ترکیه هستید؟ می توانیم اظهار کنیم که مقصد خوبی را انتخاب کرده اید! رشد توجه به دانشگاه های مختلف، بهبود تحصیل در ترکیه را توسط داوطلبان در سراسر جهان ارتقا داده است. بطور کلی کشور ترکیه شاهد افزایش قابل‌ توجهی از ورود دانشجویان از سراسر دنیا از سال تحصیلی ۲۰۱۳ به بعد بوده ‌است. در حال حاضر، حدود ۶۵۰ هزار دانشجو خارجی در ترکیه وجود دارند که اهمیت فزاینده‌ای را به این کشور به عنوان مقصد آموزش عالی نشان می‌دهند. اگر قصد مهاجرت تحصیلی به ترکیه را دارید بهتر است ابتدا با دانشگاه های برتر آن آشنا شوید.

انگیزه‌ های مختلف برای تحصیل در ترکیه وجود دارد. برخی از افراد به دنبال یافتن بورسیه در ترکیه هستند تا کلیه خدمات درمانی و هزینه های زندگی در این کشور را به این روش پرداخت کنند. و عده ای دیگر به زندگی جدید در این کشور به واسطه ی تحصیل در ترکیه و مهاجرت تحصیلی می اندیشند. همین مسئله را می توان در تعداد توریست های بیشماری که فقط از ایران به سمت این کشور سفر می کنند یافت.

اگر با حذف میزان مهاجرت تفریحی به این کشور بخواهیم کمی جدی تر به ماجرا نگاه کنیم، می توانیم تعداد بیشمار از افرادی را بیابیم که یا به قصد تحصیل در ترکیه و یا سرمایه گذاری و کار مهاجرت می کنند. اما دانشگاه های ترکیه چه مزیتی نسبت به دانشگاه های اروپایی دارند و چرا بهتر است به ترکیه سفر کرده و تحصیلات خود را در آنجا ادامه دهیم؟ مهم ترین دلیل، رتبه و جایگاه دانشگاه های آن است.

تحصیل در ترکیه

بررسی دانشگاه های مختلف برای تحصیل در ترکیه

سیستم آموزشی در ترکیه و اکثر دانشگاه های موجود در کشور ترکیه توسط دولت مرکزی اداره می شوند. بیشتر این موسسات نسبتا تازه تاسیس هستند یعنی همین اواخر در سال ۱۹۷۰و بعداز آن ساخته شدند. تنها هشت موسسه دولتی و اولین دانشگاه خصوصی (دانشگاه Bilkent) تا سال ۱۹۸۴ تاسیس نشده بودند. یکی از تازه تاسیس ترین دانشگاه‌ ها در ترکیه دانشگاه بین‌المللی آنتالیا (AIU) است که نخستین دانشجویان را در سال تحصیلی ۲۰۱۲ – ۲۰۱۳ پذیرفت و قصد دارد تا بیش از نیمی از دانشجویان خود را از خارج از ترکیه پذیرش نماید.

 

موسسات آموزش عالی دولتی و خصوصی امکان تحصیل در ترکیه را مطابق با قانون بولونیا ارائه می دهند که برنامه‌ های دانشگاهی را در سراسر اروپا استاندارد نموده است. در آخرین ویرایش سامانه آموزشی عالی QS سیستم آموزش عالی ترکیه در رده چهل و سوم قرار گرفته است.

آیا در ترکیه دانشگاه برتر جهانی وجود دارد؟

در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۱۰ دانشگاه ترک در رده ‌بندی دانشگاه های جهانی QS و ۴۵ دانشگاه ترک در رتبه‌ بندی دانشگاه ‌های پیشرو در کشورهای نوظهور اروپا و آسیای میانه حضور داشتند (EECA). اکثر این دانشگاه‌ های برتر دراستانبول و آنکارا قرار دارند.

در آنکارا، دانشگاه فنی خاورمیانه، دانشگاه Bilkent و دانشگاه hacettepe در رتبه ۵۰ قرار دارند، در حالی که در استانبول Boğaziçi Üniversitesi، دانشگاه Koç ، دانشگاه Sabancı، دانشگاه فنی استانبول و دانشگاه استانبول در جایگاه ۳۰ برتر قرار دارند.

دانشگاه فنی خاورمیانه ترکیه (METU)

در آنکارا پایتخت ترکیه، دانشگاه فنی خاورمیانه (METU)در سال جاری به رتبه هشتم در رده‌بندی EECA رسید. این دانشگاهکه در سال ۱۹۵۶ بنا شده است جهت تحصیل در ترکیه تخصص های لازم در علوم طبیعی و اجتماعی ارائه می کند و نقش حیاتی در توسعه ترکیه و کشورهای خاورمیانه داشته باشد.

این دانشگاه امروزه بیشتر از ۳ هزار دانشجو داردو از آنجا که تقاضا برای ورود به این دانشگاه بسیار بالا است، پذیرش از بین متقاضیان عطیمی که وجود دارد به صورت گزینشی صورت می‌پذیرد. اگر نگران زبان آموزشی این دانشگاه هستید و به زبان ترکی مسلط نیستید نگران نباشید، چرا که آموزش در آن به زبان انگلیسی انجام می شود.

دانشگاه های ترکیه

دانشگاه بغازیچی Boğaziçi Üniversitesi در ترکیه

این دانشگاه در سال ۱۸۶۳ میلادی تاسیس شده است و کلیات آن براساس نحوه آموزش دانشگاه های آمریکایی است. و جالب است بدانید که این دانشگاه برای تحصیل در ترکیه در واقع اولین دانشگاه آمریکایی است که بیرون از مرز های ایالات‌ متحده تاسیس شده است. دانشگاه Bogazici Universitesi در استانبول نزدیک به تنگه بسفر و قلعه تاریخی روملی حصار قرار دارد. همانطور که در دانشگاه فنی خاورمیانه، زبان آموزش بر مبنای انگلیسی است، این دانشگاه نیز تدریس را بر مبنای آموزش زبان انگلیسی قرار داده است.

تحصیل در ترکیه در دانشگاه Bilkent

این دانشگاه رتبه چهاردهم در رده‌بندی EECA سال ۲۰۱۹ را در اختیار دارد. نام دانشگاه Bilkent مخفف “bilim kenti” است، که در ترکی به عنوان “شهر علم و دانش” بکار می رود. دانشگاه Bilkent یک موسسه آموزش عالی خصوصی در ترکیه است که از سوی İhsan Doğramacı عضو فرهنگستان ترکیه تاسیس شد. این دانشگاه برای تحصیل در ترکیه، کتابخانه بزرگی را در اختیار دانشجویان می‌گذارد. دانشگاه بیلکنت یکی از دانشگاه ‌های برجسته تحقیقاتی کشورترکیه است. و در حال حاضر بیشتر از دو هزار دانشجو در نه دانشکده و دو مدرسه حرفه‌ای دارد که بسیاری از آن‌ها دانشجویان بین‌المللی محسوب می شوند.

 

منبع:

  1. https://www.topuniversities.com/where-to-study/asia/turkey/guide